Skip to main content

Försäljningen av Smartphones minskar för första gången någonsin

Under det fjärde kvartalet 2017 så minskade smartphonesförsäljningen för första gången sedan mätningen börjades år 2014. Försäljningen sjönk med 5,6 % jämfört med föregående år, vilket inte är någon dramatisk minskning men som ändå visar på ett trendbrott. Antalet sålda smartphones under sista kvartalet 2017 var hela 408 miljoner vilket ändå är väldigt starka siffror.

Anledningen till trendbrottet är enligt Gartner att konsumenter numera håller fast vid sina telefoner och uppgraderar mer sällan. Skälet till att konsumenter inte uppgraderar är att senare smartphonereleaser inte har innehållit några större nyheter utan främst har handlat om inkrementella förbättringar. Gartner skriver att efterfrågan på nya telefoner i första hand har rört bättre kamera, stöd för 4g, och bättre kvalitet.

På senare tid har det också funnits en tendens smartphonetillverkare att härma varandra och variationen mellan olika smartphones har därmed blivit mindre. Detta kan också ha bidragit till att försäljningen har minskat.

Världens största smartphonetillverkare enligt IDC  är Samsung, Apple, Huawei, Xiaomi och OPPO. Tillsammans har de mer än halva marknaden för smartphones världen över. Samsung som enligt sin senaste rapport visade på en lätt dalande försäljning med en minskning på 3,6 %. Samsung sålde ändå hela 74 miljoner smartphones under perioden.

Apple har enligt sin senaste rapport också för första gången haft en minskande smartphoneförsäljning, vilket vissa menar är på grund av att iPhone X inte motsvarat förväntningarna. Trots den minskade försäljningen hade Apple ändå en rekordstor lönsamhet vilket med stor sannolikhet beror på iPhone X höga pris.

De kinesiska företagen Huawei och Xiaomi ökade sin försäljning till skillnad från Samsung och Apple med nästan 8 % var. Dessa är två märken som har fokuserat på att konkurrera med pris vilket skulle kunna indikera att marknaden för billiga smartphones fortfarande växer. En annan förklaring är att konsumenter har börjat prioritera pris över andra faktorer vid val av en ny telefon.

Lämna ett svar