Skip to main content

Mobiloperatörer i sociala medier

De flesta företag figurerar idag i sociala medier men det skiljer olika opertörer åt hur aktiva de är och hur de arbetar. De flesta operatörer är främst aktiva på Facebook och där är det ofta också enkelt att komma i kontakt med dem. Tre är den mobiloperatör som ofta lyfts fram som ett lysande exempel på hur företag kan använda sig av sociala medier. LG Wallmark som skriver en blogg i ämnet goda relationer har uppmärksammat Tre som en ledstjärna när det kommer till sociala medier. I en intervju med Tres ansvariga för sociala relationer så berättar hon att de ständigt försöker lyssna på besökarna, försöka ligga i framkanten med vad som engagerar besökare samt att vara transparenta och personliga. Tre har använt sin facebooksida till att blanda egna erbjudanden med allmän information till besökarna och verkar baserat på besökarnas kommentarer komma med ett intressant innehåll.

Telia är väldigt aktiv på facebook och postar nya inlägg nästan dagligen. De postade inläggen på facebook varierar från uppmärksammanden av nya erbjudanden och mobilabonnemang till tävlingar och driftupplysningar. Hos Telia är det också möjligt att ställa frågor till ansvariga och få besked nästan omedelbart. Telia verkar till skillnad från Tre mest kommunicera budskap rörande det egna företaget vilket verkar resultera i mer envägskommunikation till besökarna.

Tele2 och Comviq har också en väldigt snarlik strategi för sociala medier som sin konkurrent Telia. Mobiloperatören Comviq har dock mer prioriterat tillgänglighet och lovar sina besökare att besvara frågor mellan kl 08-22 alla dagar medan Tele2 är mer lik Telia. På både Comviqs och Tele2s facebooksida så går de ofta ut med exklusiva erbjudanden för sina kunder och besökare vilket rör sig från konsertbiljetter till prissänkta mobiltelefoner. På de båda sidorna finns också möjlighet att följa deras reklamkampanjer.

Telenor har likt Comviq också valt att finnas tillgängliga för hjälp och support via Facebook under vanliga öppettider, i dagsläget alla vardagar mellan kl 9 – 17. Telenor likt Telia använder främst sociala medier för att kommunicera kring nya erbjudanden och drifstörningar. I facebookflödet så verkar det som att de ansvariga på Telenor är snabba med att svara kunder som ställer frågor och det är ofta ett bra sätt att få reda på om ditt område lider av tekniska störningar.

Halebop finns också likt de andra nämnda mobiloperatörerna tillgängliga på Facebook. Där håller de ofta tävlingar med sina besökare och har lanserat en populär tävling där de låter besökarna föreslå vad de ska göra för sina kunder. Bland besökarnas förslag finns bl.a. att bygga en stor trädkoja, att hålla en koncert med artisten Avicii för sina besökare, en gigantisk sushi-rulle mm.

Lämna ett svar