Vilka mobiloperatörer delar nät? Här är hela listan

I Sverige är det enbart ett fåtal mobiloperatörer som har ett eget nät, övriga mobiloperatörer är så kallade virtuella operatörer. De mobiloperatörerna som har egna nät i Sverige är Telia, Telenor, Tele2 samt Tre. Övriga mobiloperatörer hyr in sig på en eller flera av dessa fyra mobiloperatörers nät för att erbjuda sina egna telekomtjänster.

Enligt en undersökning utförd av Post och Telestyrelsen är svenskar generellt sätt nöjda med sin mobiltäckning. Dock så är svenskar mer missnöjda med hastigheten för surf i mobilnätet, där bara drygt hälften som svarade i enkätundersökningen var nöjda med täckningen för mobilsurf. I en undersökning av tidskriften Mobil så hade Telia bäst teckning för röstsamtal, medan mobiloperatören Tre var bäst när det kom till mobilsurf i 3G-nätet tätt följt av Telenor. Testet av täckning gjordes över hela Sverige och enligt resultatet hade alla mobilnät ett gott resultat gällande röstsamtal (minst fyra av fem), medan för 3G-hastighet så utmärkte sig Tre positivt. Enligt Mobil berodde detta främst på att Tre var den enda mobiloperatören som kunde erbjuda Turbo 3G i sitt nät.

Sammanställning av vilken mobiloperatörer som tillhör vilket nät

Mobiloperatör Använder mobilnät
ACN Tele2
Addsecure Telia / Net1
Alltele Telia / Telenor
Bredband2 – Mobilt bredband Tre
Bredbandsbolaget – Mobilt bredband Telenor
Cellip Telenor (GSM)
Com Hem – Mobilt bredband Tre
Comviq Tele2 & Telia (GSM + 3G) samt Tele2 & Telenor (4G)
Delight Telia
Devicom + Tele4u Telia
Fello Telia
Glocalnet Telenor (GSM + 3G)
Halebop Telia (GSM + 3G & 4G)
Hallon Tre (GSM + 3G)
iCentrex Telia
Lycamobile Telenor
Net1 Net1 (eget)
NetatOnce Telenor
Phonera Telia
TDC Telia
Tele2 Tele2 (GSM + 3G & 4G)
Telenor Telenor (GSM + 3G & 4G)
Telia Telia (GSM + 3G & 4G)
Tre Tre (GSM + 3G & 4G)
Universal Telecom Telenor
Vectone Telia
Vimla Telenor

Uppdaterad 2016-11-13

Om du går i tankar att teckna ett nytt mobilabonnemang har Post och Telestyrelsen sammanställt en lista av goda råd gällande mobiltäckning. I denna lista finns ett antal punkter som du bör tänka på innan du köper en ny mobiltelefon och tecknar ett nytt mobilabonnemang.


Telia ändrar sina surfvillkor – men backar efter uppror

Häromdagarna gjorde Telia en förändring för sina mobilabonnemangskunder där surfvillkoren ändrades. Telias kunder kunde före ändringen fortsatt surfa med sina mobilabonnemang när den medföljande surfkvoten tog slut – dock till en mycket lägre hastighet. De nya ändringarna tog bort denna möjlighet och surf stängs istället av om man som kund inte väljer att köpa till ytterligare surf via ett surfpaket. På olika nätforum märktes det av att många kunder till Telia blev besvikna i och med ändringen som sett obegränsad surf till låg hastighet som huvudanledningen till att de valt sitt mobilabonnemang.

På grund av det massiva missnöjet var Telia till slut tvungna att backa för alla missnöjda kunder, och Telias kundtjänst valde att besvara missnöjda kunder på nätforumet Sweclockers.com:

“Hej på er!

Som ni redan noterat i tråden så genomförde Telia den 2 juni en förändring i det sätt som mobilnätet hanterar datamängder för våra abonnemang. Detta med anledning att möjligheten att surfa vidare på en mycket låg hastighet har skapat missnöje och förvirring bland många kunder som trott att det är något fel med mobilen, internetuppkopplingen eller tjänsten de använt. Det har resulterat i irriterade kunder som vänt sig till kundtjänst och butik.

Att surfa vidare med låg hastighet är aldrig något som vi garanterat i de allmänna villkoren. Vi har dock varit alldeles för dåliga på att informera om att denna möjlighet inte är en del av tjänsten, utan något vi tillhandahållit extra.

Som ni så korrekt noterat så har vi beslutat att fortsätta låta våra kunder surfa på en mycket låg hastighet när deras surfpott är slut. Förändringen gäller alla kunder, befintliga och nya. Det gäller både mobilabonnemang (för privatkunder) och kontantkort. Det återstår en del tekniska utmaningar innan vi har återställt funktionaliteten till hur det såg ut före 2 Juni så det kommer ta några dagar innan det är färdigställt.

Vi har inte informerat våra kunder om den här förändringen på ett bra sätt från start och det har påverkat kundupplevelsen mer negativt än vad vi räknat med. Vi beklagar den ilska och irritation som detta skapat och vi kommer naturligtvis ta lärdom av detta inför nästa planerade lansering.

Vi planerar fortfarande att göra den här förändringen men vi har inte bestämt när. Det är viktigt att vi gör det under ordnade förhållande och det kommer endast gälla nya kunder eller kunder som väljer att byter från ett gammalt till nytt abonnemang. Vi ska då säkerställa tydlig information och kommunikation i samtliga våra säljkanaler, från kundtjänst till butik. Alla kunder ska en tydlig bild om vad som gäller. När potten är slut så kan man köpa till mer surf via t.ex. sms och webben. Annars får man vänta tills månadsskiftet när potten fylls på per automatik.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

//Andreas
Telia Kundservice “

Missnöjda konsumenter fick således Telia att backa den här gången, men förändringen av surfvillkoren är fortsatt planerad (läs fetstilta i citeringen). Om du är eller planerar att bli kund hos Telia och premierar obegränsad surf till låg hastighet bör du därför se dig omkring efter olika alternativ.


Mobiloperatörer som har 4G

Den fjärde generationens mobilnätsteknik är ett samlingsnamn för de efterföljande tekniker till 3G och ger en näthastighet från 100 mbit/s upptill 1 gbit/s. Nyare mobiltelefoner t.ex. iPhone 5s och nyare Samsung Galaxy modeller har stöd för 4G. De nätoperatörer som erbjuder 4G i sina nät i Sverige är Tre, Tele2, Telenor och Telia. De virtuella mobiloperatörer som erbjuder 4G via en nätoperatör är Halebop, Comviq, och Mobil2. Mobiloperatören Hallon erbjuder i dagsläget inte 4G.

Täckning för 4G i Sverige är i skrivandets stund inte särskilt omfattande, utan är mest koncentrerad kring storstäderna. Enligt ett test gjort av 4G-patrullen så verkar inte 4G-tekniken i Sverige nå upp till utlovade hastigheter. På sajtens topplista kan man urskilja att den högsta utmätta hastigheten är i Stockholm och på 102 Mbit/s. Bland övriga städer ligger den högsta mätta hastigheten ofta runt 50-60 Mbit/s, vilket är en bra bit under den utlovade hastigheten för 4G-tekniken.  På sajten 4G-patrullen.se kan man se mätningar för 4G-hastighet och täckning i Sverige.

 


Billigaste mobiloperatören i Sverige (2013)

Uppdatering, det finns en ny sida som behandlar detta ämne under Billigaste mobiloperatörerna.

Är du ute efter att sänka dina mobilkostnader genom att hitta en billigare operatör? Det finns tyvärr ingen mobiloperatör i Sverige som alltid är billigast utan det är istället beroende på hur du använder din mobiltelefon. I synnerhet så är det tre områden som avgör vilken mobiloperatör som är billigast: hur mycket du ringer med din mobiltelefon, hur mycket sms du skickar och hur mycket du använder mobiltelefonen för att surfa på Internet. Mobilabonnemang.nu har tagit fram en prisjämförelse där du jämför mobilabonnemang utifrån dessa kriterier och det är i synnerhet vissa mobiloperatörer som utmärker sig som billigast.

För de som ringer mycket är det i synnerhet Comviq och Telenor som utmärker sig positivt och rankar högt. De har båda mobilabonnemang där man som kund får ringa obegränsat för en relativt låg månadskostnad. För folk som istället ringer lite så är det istället mobiloperatören Mobil2 som kraftigt dominerar poängställningen, närmare bestämt abonnemangsformen Gratis50 där användaren får 50 minuter gratis varje månad.

Mobilanvändare som smsar mycket ska rikta ögonen mot Halebop och Hallon som har abonnemangsformer där kunden får närmast obegränsat sms för en låg fast månadskostnad. Till dessa abonnemang ingår också en mindre mängd surf vilket kan användas till andra meddelandetjänster. Billigaste operatören för dig som smsar lite är Mobil2 eller Comviq beroende på hur du använder telefonen i övrigt. Mobil2 har till synes billigast kostnad per sms utan månadsavgift men i den nyligen populära introducerade abonnemangsformen fast pris är det bästa alternativet Comviq.

För dig som surfar mycket med telefonen är det i dagsläget billigast att söka dig mobiloperatörerna Tre, Comviq och Halebop. Alla dessa mobiloperatörer erbjuder stora surfmängder för en fast månadsavgift. Ett sätt att undersöka hur mycket surf man egentligen behöver är att undersöka hur mobildata används på telefonen. På iPhone kan man undersöka dataanvändning under inställningar och sedan klicka på mobilnät, där kan man för varje enskild app se hur mycket data man har hämtat.


Mobiloperatörer i sociala medier

De flesta företag figurerar idag i sociala medier men det skiljer olika opertörer åt hur aktiva de är och hur de arbetar. De flesta operatörer är främst aktiva på Facebook och där är det ofta också enkelt att komma i kontakt med dem. Tre är den mobiloperatör som ofta lyfts fram som ett lysande exempel på hur företag kan använda sig av sociala medier. LG Wallmark som skriver en blogg i ämnet goda relationer har uppmärksammat Tre som en ledstjärna när det kommer till sociala medier. I en intervju med Tres ansvariga för sociala relationer så berättar hon att de ständigt försöker lyssna på besökarna, försöka ligga i framkanten med vad som engagerar besökare samt att vara transparenta och personliga. Tre har använt sin facebooksida till att blanda egna erbjudanden med allmän information till besökarna och verkar baserat på besökarnas kommentarer komma med ett intressant innehåll.

Telia är väldigt aktiv på facebook och postar nya inlägg nästan dagligen. De postade inläggen på facebook varierar från uppmärksammanden av nya erbjudanden och mobilabonnemang till tävlingar och driftupplysningar. Hos Telia är det också möjligt att ställa frågor till ansvariga och få besked nästan omedelbart. Telia verkar till skillnad från Tre mest kommunicera budskap rörande det egna företaget vilket verkar resultera i mer envägskommunikation till besökarna.

Tele2 och Comviq har också en väldigt snarlik strategi för sociala medier som sin konkurrent Telia. Mobiloperatören Comviq har dock mer prioriterat tillgänglighet och lovar sina besökare att besvara frågor mellan kl 08-22 alla dagar medan Tele2 är mer lik Telia. På både Comviqs och Tele2s facebooksida så går de ofta ut med exklusiva erbjudanden för sina kunder och besökare vilket rör sig från konsertbiljetter till prissänkta mobiltelefoner. På de båda sidorna finns också möjlighet att följa deras reklamkampanjer.

Telenor har likt Comviq också valt att finnas tillgängliga för hjälp och support via Facebook under vanliga öppettider, i dagsläget alla vardagar mellan kl 9 – 17. Telenor likt Telia använder främst sociala medier för att kommunicera kring nya erbjudanden och drifstörningar. I facebookflödet så verkar det som att de ansvariga på Telenor är snabba med att svara kunder som ställer frågor och det är ofta ett bra sätt att få reda på om ditt område lider av tekniska störningar.

Halebop finns också likt de andra nämnda mobiloperatörerna tillgängliga på Facebook. Där håller de ofta tävlingar med sina besökare och har lanserat en populär tävling där de låter besökarna föreslå vad de ska göra för sina kunder. Bland besökarnas förslag finns bl.a. att bygga en stor trädkoja, att hålla en koncert med artisten Avicii för sina besökare, en gigantisk sushi-rulle mm.


Mobiloperatörer utan uppsägningstid

Comviq presenterade nyheten att de är först ut i landet med att ta bort uppsägningstiden på deras mobilabonnemang. Magnus Larsson, chef för Comviq säger:

” Uppsägningstid för mobilabonnemang känns inte i linje med den frihet vi upplever att våra kunder tycker är viktig. Därför tar vi som första svenska mobiloperatör helt bort uppsägningstiden”.

Detta verkar gälla mobilabonnemangsformen fast pris som finns i två olika typer. Enligt Comviq själva så betalar deras mobilabonnemangskunder i förväg vilket innebär att man omedelbart efter att innevarande månad löpt ut kan säga upp sitt mobilabonnemang och detta villkor gäller för både nya och gamla kunder. Det är viktigt att påpeka att uppsägningstid skiljer sig från bindningstid vilket många gånger kan vara lätt att blanda ihop. Bindningstid är den tid som du förpliktar dig till att vara kund, medan uppsägningstid är den tid som du måste vänta på att avtalet löper ut efter att du lämnat besked om att du vill säga upp abonnemanget.

Hallon verkar ha hakat på trenden och har också tagit bort uppsägningstid samt låter kunder byta både abonnemang och operatör fritt. Hallon går också ut med att de inte har någon bindningstid på sina mobilabonnemang, vilket också är fallet med Comviq även om de inte skyltar med det lika öppet. Värt att påpeka är att utan bindningstid endast gäller om man inte har tecknat ett mobilabonnemang där en mobiltelefon medföljer. I de fall där man får en inkluderande telefon så är det i så gott som alla fall alltid bindningstid.

Det verkar inte som att fler mobiloperatörer har hoppat på trenden med fri uppsägningstid utan det är istället fritt bland Sveriges mobiloperatörer att bli tredje operatör som introducerar detta. Det kan vara så att jag har råkat missa att fler mobiloperatörer faktiskt har introducerat detta, det är i så fall fritt fram att meddela mig detta så lägger jag in det i inlägget. Men i skrivandes stund så verkar det inte som att det finns fler än Comviq och Hallon som har mobilabonnemang utan bindningstid.


Vilken mobiloperatör ska man välja?

Står du inför valet att teckna ett nytt mobilabonnemang eller kontantkort? Då kan det vara svårt att välja vilken mobiloperatör som du ska ha. Först och främst är det viktigt att tänka igenom hur man faktiskt använder mobiltelefonen och för det finns det ett antal prisjämförelsetjänster. En sådan tjänst som är väldigt snabb och enkel att använda är en utvecklad av Mobilabonnemang. Där kan du på ett enkelt sätt baserat på hur du använder mobiltelefonen inom områdena samtal, sms och surf få tips på de abonnemang som passar dina vanor bäst.

Ett annat område att tänka på är täckning och hastighet på mobilnätet, vilket i synnerhet gäller om du tänker använda mobilen till att surfa med. Vissa mobiloperatörer har egna nät medan andra är så kallade virtuella operatörer som hyr in sig hos andra. De som har eget mobiltelefonnät i Sverige är Telia, Telenor, Tele2 och Tre. De andra mobiloperatörerna är så kallade virtuella operatörer som hyr in sig på andras nät, så det är viktigt att undersöka vilket nät de egentligen använder. För de med eget nät så har de flesta lanserat en hemsida där du kan se om de har täckning i ditt område. Dessa täckningskartor har dock kritiserats av Post och Telestyrelsen för att vara svåra att tolka men de ger i alla fall en indikation över hur täckningen förhåller sig i ditt område.

Telenor påstår att de slår Telia i täckning två av tre gånger och skulle i så fall ha bäst täckning i Sverige, Telenors täckningskarta visar var i Sverige deras mobilnät når och i vilken hastighet. Telia är annars kända för att ha bra täckning i Sverige och påstår sig ha täckning för 99 % av Sveriges befolkning. Telias täckningskarta är uppdelad efter mobilnät och mobilsurf och gör att du kan se vad som gäller i ditt område. Tele2 har också en täckningskarta som särskiljer mellan trafik för mobiltelefoni och surf men där du kan se om ditt område innefattas av deras mobilnät. Tre når lite färre personer med sitt mobilnät men påstår sig istället ha ett snabbare nät eftersom de har tillgång till mer effektiva radiofrekvenser. Tyvärr så har inte Tre någon täckningskarta på hemsidan vilket gör att det inte går att undersöka om deras nät täcker ditt område.